E-urheilu: Kuka onkaan katsojana?

Autossa matkustajana ollessa on aikaa tehdä vaikka mitä.

E-urheilu on kieltämättä yksi nopeimmin kasvavista urheilun osa-alueista. Sen suosiota on auttamatta kiihdyttänyt maailmanlaajuisesti myös viime aikaiset tapahtumat, sillä monet meistä ovat joutuneet viettämään aikaa yhä enemmän kotioloissa koronapandemian takia. Katsojamäärät ovat nousseet hurjasti muun muassa suositulla Twitch-alustalla ja onpa pelaajia ollut kasvavassa määrin esimerkiksi VulkanVegas casino tapaisille vedonlyöntisivustoilla. Mutta kuka oikein onkaan tyypillinen katsoja e-urheilun osalta?

Katsojamäärät nousussa

Kuten todettua, katsojamäärät e-urheilun osalta ovat nousussa. Lukemat ovat jopa kaksinkertaistuneet viimeisen viiden vuoden aikana. Eikä kasvua ole tapahtunut pelkästään katsojalukujen osalta, vaan katsojat viettävät yhä enemmän aikaa urheilun parissa. Kun vielä 2015 vuonna katsottiin keskimäärin noin miljardi tuntia e-urheilua vuoden aikana, on tuntimäärät vuosittain nousseet nykyään lähes seitsemään miljardiin tuntiin.

Jos vertaa katsojamääriä perinteiseen urheiluun, löytää paljon yllättäviä yksityiskohtia. Vaikka e-urheilu ei missään nimessä vielä vedä samanlaisia katsojamääriä kuin esimerkiksi olympialaiset tai jalkapallon MM-kisat, peittoaa e-urheilu monia muita urheilutapahtumia. Maailmanlaajuinen e-urheilu yleisö on muun muassa:

·         Kaksinkertainen verrattuna Formula 1-kisoihin

·         Kahdeksan kertaa suurempi kuin suositun World Series –baseball tapahtuman katsojat

·         10-kertainen NFL suosituimpaan tapahtumaan eli Super Bowliin verrattuna

E-urheilu ei siis todellakaan ole mikään pienten piipertäjien ala, vaan kyseessä ovat niin katsojamäärissä, että sponsorirahoissa mitattuna varsin suuri ala. Tästä kasvavasta suosiosta kertookin muun muassa se, että suuret yritykset ovat ryhtyneet kiinnittämään e-urheiluun yhä enemmän huomiota. Lisäksi esimerkiksi kansainvälinen tutkimusfirma PwC on arvioinut, että e-urheilu tulee kasvamaan tulevaisuudessa esimerkiksi juuri Super Bowl-tapahtumaa nopeammin.

Pelitapahtumien suosio herätti niin perinteisten urheiluseurojen, että suurten kansainvälisten yhtiöidenkin huomiot. Omia e-urheiluseuroja löytyy Suomessakin niin urheiluseuroilta kuten vaikka jääkiekkojoukkueilta Kärpistä Jokereihin, että yrityksiltä kuten Telialta. Sponsorit ovat iskeneet kiinni Suomen suosituimpiin e-urheilijoihin ja tapahtumiin.

Stereotypiat eivät aina päde

Pelimaailma on täynnä stereotyyppisiä kuvitelmia, siitä kuka pelejä oikein pelaa ja nauttii. Yleensä kun puhutaan e-urheilusta, niin pelaajien, että katsojien osalta, nousee monelle mieleen mielikuva teini-ikäisestä pojasta koneen ääressä. Vaikka e-urheilussa onkin huomattavasti enemmän miehiä ammattilaisten osalta, pelaavat miehet ja naiset nykyään tietokonepelejä lähes saman verran. Tämän lisäksi pelaajat ovat nykyään usein 30-ikävuoden tienoilla, eivätkä suinkaan vain nuoria miehiä tai naisia.

Pelkkien tilastojen valossa miehet katsovat hieman enemmän e-urheilua. Alan suurin demografia ovatkin 18-34-vuotiaat miehet, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö naisia löytyisi niin pelikentiltä, että katsomosta. Huomionarvoinen seikka on esimerkiksi se, että Kiinassa peräti puolet e-urheilun katsojista ovat jo naisia.

Ihan kaikkia stereotypioita ei sentään ole rikottu e-urheilun katsojien tai pelaajien osalta. Maailmanlaajuisesti peliteollisuutta kulutetaan nimittäin yhä eniten Aasiassa. Jopa neljännes kiinalaisista katsoo jonkin verran e-urheilua. Luku on todella huima, sillä esimerkiksi Suomessa ja muissa Pohjoismaissa määrät ovat vain noin 10% luokkaa koko väestöstä. Mielenkiintoista on kuitenkin se, että länsimäistä suurimmat katsojaluvut löytyvät juuri Pohjoismaista!

Stereotypioiden rikkoutuminen on erityisen tärkeää varsinkin sisällöntuottajien osalta. Markkinointi ei nimittäin voi olla enää kohdistettua vain nuorille pojille, vaan onnistuneet e-urheilutapahtumat kutsuvat puoleensa myös naiskatsojia. Ikäryhmissäkin tapahtuu koko ajan ikääntymistä, joten ennakko-asenteet on syytä heittä e-urheilun osalta nurkkaan! Jo nyt, 55-64 vuotiaista netinkäyttäjistä 6% on katsonut e-urheilutapahtumia, joten vanhemmatkin seuraavat kyllä kasvavassa määrin tätä kasvavaa alaa.

Katsojia eivät vedä puoleensa vain suuret pelitapahtumat

Yksi mielenkiintoinen seikka e-urheilun katsojien osalta on se, kuinka paljon e-urheilua katsotaan niin sanotusti peruspelihetkien osalta. Pelkät suuret e-urheilutapahtumat kuten vaikkapa Dota 2 maailmanmestaruuskisat ovat tietenkin supersuosittuja, mutta lajia katsotaan päivittäin vieläkin melkoisesti. Katsojia eivät siis kiinnosta vain huippupelaajat ja suuret turnaukset, vaan esimerkiksi Twitch-suoratoistopalveluun mennään katsomaan ihan peruspelaajia ja tavallisia pelihetkiä. Kyseisessä palvelussa on nykyään jo huikeat 140 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää ja suurimpia nimiä eivät ole niin sanotut peliammattilaiset vaan huvikseen pelailevat henkilöt.

Niitä suosituimpia pelejä kilpaurheilun osalta ovat ehdottomasti pelit kuten Counter-Strike Global Offensive, Dota 2, Fortnite ja League of Legends. Tämän lisäksi varsinkin Aasian markkinoilla suosiossa ovat strategiapelit kuten StarCraft II. E-urheilun suosikkeja ovat lisäksi perinteisen tappelupelit kuten Street Fighter tai Mortal Kombat.

Mielenkiintoista on kuitenkin se, että kyseiset pelit ovat suosiossa varsinkin juuri kilpapelaamisen osalta. Kun taas puhutaan peleistä, joita katsotaan ilman kilpailua ja enemmän huvin vuoksi, nousee suosikeiksi hieman eri pelit. Esimerkiksi Path of Exile ja supersuosittu World of Warcraft ovat pinnalla muun muassa Twitch sivustolla lähes jatkuvasti, eivätkä niinkään varsinaisten turnausmuotoisten kilpailujen takia. Lisäksi esimerkiksi vedonlyönti ja rahapelit ovat suosittuja. Muun muassa VulkanVegas nettikasinon pelejä seurataan netissä varsin ahkerasti. Pelit kaikenlaisessa muodossa kiinnostavat suuresti ja peliteollisuutta ei vain kuluteta pelejä pelaamalla, vaan niitä seurataan muita pelaajia katsomalla.

Jatkuvasti kasvavat markkinat

Peliteollisuus on jatkuvasti kasvussa ja viime aikaiset tapahtumat ovat ehdottomasti lisänneet mielenkiintoa alaa kohtaan. Niin pelaajamäärät, että e-urheilun suosio katselijoiden keskuudessa on nousussa eikä loppua näy. Ala tarjoaakin varsin runsaasti mielenkiintoisia mahdollisuuksia niin yrityksille, että tavallisille kuluttajille. Alan tulevaisuus on varsin valoisa ja on mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan e-urheilun katsojaluvut suuntaavat ja kuka onkaan tyypillinen katsoja viiden vuoden kuluttua!