Miten kaupan kylkiäiset ovat esillä autokaupassa

Oletko itse ostanut monta autoa tai omaa asuntoa? Oletko saanut kaupantekohetkellä jonkun lahjan, ja jos olet saanut, miltä se on tuntunut sinusta? Useimmiten nimittäin uuden asunnon omistajat saavat kaupantekohetkellä uuteen asuntoon joitain viemisiä, joissa valitettavasti monesti on mukana kaupanteossa olleen osapuolen logot tai muut merkinnät, joten lahja ei oikeasti ole lahja vaan markkinointia. Oletko sinä törmännyt vastaavaan tapaan autokaupoilla?

Erilaiset bonusdiilit ovat täysin mahdollisia autokaupoissakin, jopa siinä mittakaavassa, että S-ketjun autoliikkeestä auton ostaessasi voit saada täysimääräiset ostobonukset tilillesi! Mutta muissa liikkeissä ei tällaista aivan vastaavaa ole käytettävissä, joten asiakaslahjat ovat mitä moninaisempia. Varsinaiset bonusdiilit ovat aikuisille tuttuja kenties tuolta rahapelien maailmasta ja nettikasinoilta, joilla erilaiset bonustarjoukset ovat nimenomaan se markkinointikeino, millä kasinot kalastelevat uusia asiakkaita. Millä sitten autoliikkeet kalastelevat itselleen asiakkaita?

Minimaaliset korkoprosentit

Minimaalinen autokaupan korko ei nyt varsinaisesti ole kaupan kylkiäinen, mutta se on tehokas markkinointikeino siinä vaiheessa, kun autokuumeen kourissa kotona nettiä selaileva ostajaehdokas etsii itselleen sopivaa autoa. Jos autorahoitus on saatavilla useammalle vuodelle lähes nollakorolla, on sellaisen auton hankinta luonnollisesti ostajalle mielenkiintoisempaa kuin sellaisen, jolla autoluoton korko hipoo korkokattoja.

Varsinaisen autokaupan koron lisäksi monet liikkeet ovat tehneet myös autovakuutusyhtiöiden kanssa sopimuksia ja pystyvät lisäämään uusien autojen ostajille jopa lähes ilmaisia autovakuutuspaketteja ensimmäiselle vuodelle.

Varustepaketit ennen kylkiäisiä

Monet autokaupat luottavat siihen, että kun perusautoon lisätään kunnon varustepaketti, niin saadaan sillä tavalla aikaiseksi uusia kauppoja. Varustepaketti sisältää Suomessa yleensä sekä kesä- että talvirenkaat ja vähintään kesärenkaat ovat alumiinivanteilla. Lisäksi varustepaketti voi sisältää esimerkiksi sisätilalämmittimen sekä moottorilämmittimen ja kenties jonkinlaiset hienommat sisätilojen matot. Paketti voi sisältää myös navigointisovelluksen ja autoon lisättävän peräkoukun tai vaikkapa jälkiasennuksesta vakionopeussäätimen. Varustepakettien yhteydessä puhutaan juuri siitä, kuinka paljon asiakas säästää ostamalla koko paketin auto oston yhteydessä, mutta todellisuudessa auton ostaja ei ostaisi läheskään kaikkia paketin tuotteita autoon sinä aikana, kun auto olisi uudella omistajallaan. Mutta tosiasia on, että paremmin varusteltu auto on myös helpompi myydä eteenpäin, joten mikäli kulut ovat vain hiukkasen isommat varustepaketin kanssa, niin saattaa olla, että paketin kanssa auto on huomattavasti parempi jälleenmyyntiarvoltaan kuin ilman pakettia.

Autokaupan varsinaiset kylkiäiset

Mitä sitten autokauppiaat antavat nykypäivänä uuden tai käytetyn auton ostajalle? Monesti tietenkin kylkiäinen riippuu myös siitä, minkä hintainen ostettu auto oli, tai oliko autoliikkeellä jokin kampanja käynnissä kaikkiin tehtyihin kauppoihin liittyen. Yksi tavallinen kylkiäinen on luvata autoon kuin autoon tankillinen bensaa mukaan. Jotkin kampanjat ovat tarjonneet uuden auton ostajalle jopa 1000 euron tai 500 euron arvoista polttoainekorttia tietyn ketjun tankkausasemille.

Yhdessä vaiheessa autoliikkeet antoivat uuden auton ostajille polkupyörän mukaan, ja vaikka polkupyörä on lähes kaikille perheille jossakin määrin tarpeellinen, on auton ja polkupyörän suoran yhteys välillä varsin vaikea nähdä, sillä tuskin autokauppa tarkoittaa sanoa, että onhan auton ostajalla sitten edes uusi polkupyörä, jos auto sattuu hajoamaan.

Tavallisia kylkiäisiä kautta aikojen ovat olleet tehtaiden tai automyyjien teettävät avaimenperät, lippikset ja esimerkiksi pyyhkeet. Jos auton ostaja on innoissaan autobrändistä, jonka auton on juuri ostanut, tällaiset logolliset tuotteet ovat aina iloisia vastaanottaa. Logollisten tuotteiden ei tarvitse edes olla rahallisesti arvokkaita, kunhan ne ovat sellaisia, millä voidaan halutessaan näyttää, mitä merkkiä suositaan. Lumiharjat ja varsinkin kunnolliset ensiapulaukut ovat jopa käyttökelpoisia lahjoja uuden auton ostajalle ja jokaisessa autossa tulisikin olla kunnon ensiapulaukku, eikä sellaista minimalistista, josta löytyy vain yksi tai kaksi laastaria.

Tinkiminen kannattaa

Autokaupassa on aina jonkin verran ”ilmaa”. Jokainen autokaupasta ostettu auto tai vaihdettu auto sisältää laskennallisen autoliikkeen sisäänostohinnan ja kulut, jonka päälle on sitten laitettu liikkeestä riippuen, ja myyjästäkin riippuen, jonkinlainen kate. Mitä isompi kate, sitä paremmat mahdollisuudet auton ostajalla on oikeasti tinkiä hinnasta pois, mutta mikäli esimerkiksi käytetty auto on ostettu tai vaihdettu sisään jo valmiiksi todella tiukasti tingittyyn hintaan, voi olla, ettei automyyjällä ole valtuuksia antaa yhtään alennusta auton hinnasta, saatikka mitään kylkiäisiä auton mukaan.