Tulevaisuuden autoilu

Tulevaisuuden auton uusi rooli

Miten siis tulevaisuuden hienot tekniset autot pärjäävät meidän heikentyvillä teillä? Tai miten voisi tapahtua se muutos nykyisistä meidän ajamistamme autoista itseohjautuviin – voisiko liikenteessä oikeasti olla yhtä aikaa molempia? Vai onko sittenkin niin, että ennenkuin päästään niin pitkälle, että autot ovat itseohjautuvia, meille tulee kaupungeista no-drive-zone tyyppisiä alueita, joissa toimii vain julkinen liikenne, sillä itseajava auto tavallaan voisi olla nimenomaan julkinen palvelu, vai mitä?

Lisää aiheesta löydät autot ja liikenne sivuston jutusta.

Itseajavat autot ovat kohta tätä päivää

Ehkä tämän päivän liikennettä katsoessa ei heti tule mieleen, että jonain päivänä ei kuskeja enää tarvita lainkaan vaan ollaan elokuvien tyyppisesti tilanteessa, missä autojen matkustajat vain kertovat autolle osoitteen ja auto vie matkustajan oikeaan paikkaan. Entä sitten cruisailu? Se lienee historiaa siinä vaiheessa tai sitten autoihin tulee erilaisia lisäoptioita kuten ralli, cruising, drifting riippuen millaisen lisävarustepaketin on omaan autoonsa ostanut.

Samalla kun kuskin tarve poistuu autosta, poistuu samalla välttämätön tarve havainnoida itse aktiivisesti ympäristöään, eli autossa ei tarvitse sen jälkeen olla todellisia ikkunoita, vaan ikkunoiden tilalle voidaan asentaa vaikka 360 asteinen nettipelinäkymä tai elokuvakangas.

Tämän jutun voit lukea loppuun Carbabesin sivustolta.

Kolmas lataushybridi tuotantoon Suomessa

Palautuvat markkinat ovat siivittäneet lataushybridien kysynnän erityisesti Euroopassa kasvuun. Mercedes-Benz tarjoaa markkinoiden laajimman pistokehybridien valikoiman. Tätä kautta markkinoiden palautuminen heijastuu vahvasti positiivisena vireenä myös Suomeen. Valmet Automotiven tuotantoon ohjautuu nyt lomautusten pääosin päätyttyä kahta Mercedes-Benzin hybridimallia, jotka ovat GLC 300e- ja uutena A 250e. Kolmantena mallina nopealla aikataululla mukaan tulee GLC-malliston hybriditarjontaa laajentava GLC 300de, jossa sähkömoottorin parina on dieselmoottori.

Tästä aiheesta voit katsoa lisää suoraan Dynamic Car sivuston artikkelista.

Ajokortti simulaattorilla

Mitä ajatuksia se herättää sinussa, että nykyään voi autokoulussa korvata osan oikeista ajotunneista simulaattoritunneilla? Oletko esimerkiksi itse nähnyt millaisia nämä ajosimulaattorit ovat, joilla nuoriso opettelee liikennettä varten – mitä tarkoittaa käytännössä, että nuori opettelee ajamaan simulaattorilla, millä ei oikeasti voi käydä mitenkään versus se, että oikeasti ajaa liikenteessä. Nykyään on jopa mahdollista suorittaa liukkaankelin harjoitus simulaattorilla sen sijasta että oikeasti ajaisi liukkaissa ajo-olosuhteissa.

Lue juttu loppuun ajokortti simulaattorilla classic wheelsin sivustolta.