Nykyautot ja turvallisuus

Jos olet nuori kuljettaja ja vasta saanut ajokortin ja uuden auton, et tiedä mitä olet ”menettänyt”. Autojen kehitys on nimittäin ollut elinaikanasi hurja, vaikkei se välttämättä autojen päälle näykään.

Autot ovat päällisin puolin näyttäneet pitkälti samanlaisilta viimeiset vuosikymmenet, mutta niiden sisältämä tekniikka on kehittynyt huimasti. Ensin kehityksen paino oli tehojen ja sitä kautta nopeuden kehittämisessä, sitten tuli mukavuus ja turvallisuus. Nyt ollaan turvallisuuden ja taloudellisuuden sekä ympäristö ajattelun yhdistelmässä. Tosiasia on kuitenkin, että auto ei ole koskaan ympäristöystävällinen todellisuudessa, sillä sen valmistaminen aina rasittaa luontoa.

Ajaminen ja turvallisuus

Vaikka autoon on lisätty ratkaisu toisensa jälkeen uusia turvallisuus ratkaisuja, on tärkein yhä kuski itse. Tulevien vuosikymmenien aikana tulemme kyllä näkemään autonomisen eli itseajavan auton, mutta siihen saakka me olemme kuskeja. Esimerkiksi kuskin nukahtaminen on Suomessa yli 30 % vakavista onnettomuuksista osa syy, ja siksi sinun ei tulisi koskaan ajaa väsyneenä. Jos haukottelet ja silmiäsi tekee mieli hieroa, pidä tauko! Vaikka olisit luvannut ajaa koko matkan, pidä kymmenen minuutin torkkutauko pysäkillä tai huoltoasemalla ja anna matkalaisten käydä vaikka kahvilla. Lisää vielä oman torkkusi voimaa ottamalla kuppi kahvia ennent torkkuja – älä myöskään nuku yli 20 minuuttia. Jos sinulla muutenkin on ongelmia nukkumisen kanssa tai stressi vaivaa, oletko kokeillut CBD-öljyä? Se on auttanut joitain ihmisiä ja se on luonnontuote, ei siis lääkevalmiste. Klikkaa tästä tuotteesta ja mieti, olisiko se sinulle avuksi? Tärkeintä olisi tietenkin, että sinulla olisi säännöllinen unirytmi, se auttaa myös liikenteessä.

Jos kuski on tärkein ja kuskin oma tarkkaavaisuus, niin miten sitten nykyaikaiset ratkaisut auttavat kuskia, mitä on tarjolla?

Herätys!

Monissa nykyautoista on ratissa tunnistimet, jotka huomaavat, jos kuski ei pidä ratista kiinni tai jos auto ajautuu pois ajoradalta. Autossa voi olla hälytysääni tai rattia voi alkaa ravistaa tavoitteena kuskin herättäminen. Vanhoissa autoissa ei tällaisia ole ja on hyvä tietää, että ihminen voi silmät auki ajaa yli kymmenen sekuntia kädet ratissa mutta aivot jo nukkumassa! Puhutaan kuljettajan vireystilan valvonnasta.

Kaistavahti

Kaistavahteja on sekä hälyttäviä että tiellä pitäviä. Uusimmat kaistavahdit oikaisevat autoa automaattisesti, jotta auto pysyy kaistallaan. Näissä uusimmissa autoissa kuskin herpaantuessa myös auton tehot laskevat. Joissakin autoissa kaistavahti aktivoituu vasta kun autolla ajetaan yli 80 km/h.

Automaattinen ja adaptiivinen nopeudenhallinta

Monissa uusissa autoissa on automaattinen nopeudensäädin, vakkari. Voit säätää vakionopeuden alkaen aivan nollasta sinne normaaliin ajonopeuteen ja määritellä etäisyyden, minkä auto pitää edessä oleviin. Älä kuitenkaan luota täysin automatiikkaan, sillä sinulla on kuitenkin täysi vastuu autostasi!

Hesari kirjoitti jo 2016 haastattelun Trafin silloisesta tieliikennejohtajasta Marko Sillanpäästä, joka kertoi autojen turvavarusteiden muuttuessa passiivista turvavarusteista kuten tuvatyynyistä ja auton rakenteesta kohti aktiivisia turvavarusteita eli juuri edellä mainittuja. Auton turvatyyny on typpikaasulla onnettomuuden sattuessa räjähdysmäisesti täyttyvä tyyny, joka lieventää kolarin seurauksia matkustajille. Jos autosi on yli kymmenen vuotta vanha, voi olla, että autosi turvatyyny ei ole enää toiminnallinen(!)

Ne renkaat ja ajovalot!

Aktiivisia turvalaitteita ovat myös autosi renkaat ja ajovalot ja tehtävänäsi on huolehtia, että ne ovat aina kunnossa. Jos renkaasi ovat huonossa kunnossa, ei auton jarrujärjestelmä tai ajovakautus toimi kuten niiden pitää ja auton käyttäytymisestä tulee epävarmaa.

Törmäysvaara ja automaattinen jarrutus

Osassa uusista autoista on hätäjarrutusjärjestelmä, joka jarruttaa automaattisesti havaitessaan törmäysvaaran. Tämän tulevaisuuden versio on auto, joka väistää törmäysvaaran ajoradan puitteissa. Nykyiset järjestelmät toimivat auton kameran ja tutkan avulla, kuten myös tulevaisuudessa kun saamme liikenteeseen itsekulkevat autot. Järjestelmä voi aktivoitua myös, jos kuski itse ei reagoi tarpeeksi. Vaaratilanteessa hätäjarrutus aktivoituu välittömästi esimerkiksi suojatietä ylittävän jalankulkijan pelastamiseksi törmäykseltä.

Autoissa on muitakin turvallisuusratkaisuja ja ratkaisujen toiminnallisuus vaihtelee autosta toiseen eikä kaikissa autoissa ole automaattisesti kaikkia mahdollisuuksia asennettuna, mutta lisämaksusta ne ovat usein saatavilla.

Sitä mukaan kun menemme kohti autonomisesti ajavia autoja, ja sitä mukaan kun meidän merkitys kuskina vähenee, tulee myös koko liikenne muuttumaan, mutta siihen menee vielä vuosikymmeniä.